12.10.2017

Fintech – nadchodzi finansowa rewolucja

Czym jest fintech

Od 2007 roku czyli od momentu kiedy pękła bańka spekulacyjna na nieruchomościach w USA pogrążając ludzi i przedsiębiorstwa w kryzysie, świat finansów nareszcie zaczął zmierzać w stronę światła, przechodząc największą transformację od czasów deregulacji systemu bankowego w latach 80-tych czy właśnie kryzysu lat 2007 – 2008.

Ta pozytywna siła będącą w stanie zrewolucjonizować obszar usług finansowych to fintech (sektor gospodarki obejmujący przedsiębiorstwa operujące w branży finansowej oraz technologicznej. Firmy określane mianem FinTechów najczęściej świadczą usługi finansowe za pośrednictwem Internetu, definicja fintek.pl.)

Trzonem i jednocześnie fenomenem działania usług fintechowych jest przenoszenie sedna ich działalności do sieci i zautomatyzowania procesów do maksimum. Uber jest dziś największą korporacją taksówkarską nie posiadającą własnej floty, największa sieć hoteli Airbnb nie posiada własnych nieruchomości, próżno też szukać punktów najpotężniejszej sieci handlowej – Amazon.

Korzystamy z fintechowych usług często nawet nie zdając sobie sprawy, że jesteśmy świadkami i uczestnikami prawdziwej finansowej rewolucji. Bankowe aplikacje mobilne, crowdfunding czy automatyczne doradztwo (ang, robo – advisory) to tylko niektóre z jej obliczy.

 

Dlaczego usługi fintech stanowią tak znaczącą zmianę w naszym życiu?

Dzisiaj ludzie chcą korzystać z usług w sposób jak najszybszy i jak najbardziej wygodny dla nich. Zmiany technologiczne są motorem zmian w zachowaniach ludzi podczas: zakupów online, rezerwacji hoteli, realizacji płatności, a obecnie również sposobu inwestowania. Konsumenci chcą coraz mniej tracić czas na fizyczny kontakt ze sprzedawcą czy doradcą i wolą załatwiać swoje sprawy za pośrednictwem kanałów automatycznych.

Funkcje automatyczne w inwestowaniu w postaci automatycznej analizy rynku czy akcji, automatycznym doborze inwestycji czy automatycznym zarządzaniu odpowiadają na zmieniające się potrzeby klientów. Dzięki robotyzacji inwestowania – usługi inwestycyjne mogą być dostępne dla szerszego kręgu odbiorców, tańsze, bardziej dopasowane do ich potrzeb i łatwiejsze w zakupie. Po zmianach w bankowości elektronicznej, rewolucjach w płatnościach przychodzi kolej na wymianę starych systemów domów maklerskich na systemy przyjazne użytkownikom, dające im możliwość łatwego zarządzania swoimi inwestycjami z pomocą usług automatycznych, mówi Tomasz Korecki prezes EFIX Dom Maklerski. To właśnie EFIX Dom Maklerski jako pierwszy w Polsce wprowadził dla swoich klientów EXERIĘ – platformę transakcyjną będącą odpowiedzią na modlitwy forexowych traderów, ponieważ między wieloma unikatowymi funkcjami to właśnie gotowe strategie automatyczne są jej flagową użytecznością.

 

Można zadać sobie pytanie czy technologia podąża za zmieniającymi się wzorcami zakupowymi czy też może to technologia zmienia nas?

W dzisiejszym świecie ludzie nauczyli się i przyzwyczaili do korzystania z urządzeń mobilnych. Użytkownicy coraz rzadziej korzystają z programów instalowanych na komputerze a coraz częściej z aplikacji i serwisów webowych i programów oferowanych jako usługa (MS Word, Excel). Rozwój chmur obliczeniowych umożliwia zarządzanie i dostęp do wyników obliczeń, własnych informacji z dowolnego telefonu czy komputera.

Rozwiązania chmurowe, serwisy wykorzystujące najnowsze technologie jak HTML5 dają użytkownikowi nowe możliwości, również podczas inwestowania. Automatyczne algorytmy inwestycyjne działające w chmurze, sygnały transakcyjne wysyłane wprost na urządzenia mobilne, automatyczne portfele inwestycyjne przenoszą przeciętnego człowieka na nowy poziom inwestowania, niedostępny dotychczas. Robotyzacja procesów inwestycyjnych zastępuje setki analiz i obliczeń wykonywanych przez człowieka dając gotowe rozwiązania. Zaawansowane inwestowanie będzie dostępne po odpowiedzi na proste pytania zadane przez serwis inwestycyjny: jaki jest twój horyzont inwestycyjny, jakie ryzyko jesteś gotów ponieść czy jaki jest twój cel inwestycyjny, mówi Bartosz Wójcik dyrektor Działu Technologicznego w EFIX Data, spółce będącej właścicielem platformy transakcyjnej EXERIA.

Fintech w sposób jasny i określony śmiało zmierza w stronę upraszczania usług finansowych oraz ich dostępności: zawsze i wszędzie z telefonu komórkowego. Jakakolwiek usługa stworzona w przyszłości, której nie będzie można zrealizować przez aplikację mobilną nie będzie miała racji bytu. Zaawansowane technologie finansowe to także bardzo wymierne korzyści dla przedsiębiorstw, które je wdrażają: obniżenie kosztów działalności, oszczędność czasu i niespotykane możliwości dywersyfikacji czy nowe drogi dotarcia do klienta.

Fintech to przyszłość świata finansów. Jeśli pewnego dnia zostanie połączony ze sztuczną inteligencją, nad którą trwają cały czas intensywne prace, może okazać się że jeszcze za naszego życia obudzimy się w świecie dotychczas znanym nam z filmów SF.

Przeczytaj również:

Algorytmy zmieniają sposób inwestowania

 

 

Oceń artykuł:

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdki (4 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...

Zobacz także:
Zobacz wszystkie

Notowania

Kalendarium

Zobacz więcej »

Statystyki sesji / mapa nastrojów

Kto czyta, nie traci

Wyrażam zgodę na przetwarzanie...

Wyrażam zgodę na przetwarzanie, w tym także w przyszłości, przez EFIX Dom Maklerski S.A. z siedzibą w Poznaniu (61-131), przy ul. Abpa. A. Baraniaka 88A, moich danych osobowych wskazanych w powyższym formularzu, w celach marketingowych, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 1997, Nr 133, poz. 883, z późn. zm.). Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Oświadczam, że zostałem/-am poinformowany/-a o przysługującym mi prawie wglądu do swoich danych osobowych, ich poprawiania i kontroli. Zgoda w każdym czasie może być odwołana.

Wyrażam zgodę na przesyłanie...

Wyrażam zgodę na przesyłanie, środkami komunikacji elektronicznej, informacji handlowych przez EFIX Dom Maklerski S.A., na podany przeze mnie adres e-mail, zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku.