Zapisz się na webinar
Zapisz się na webinar

27.10.2017

Auta spalinowe wciąż dobrym źródłem gotówki

Tesla ambitnie zapowiada, że wielkość produkcji jej aut elektrycznych osiągnie ilość 500 tys.

Na razie jednak spływające na rynek wieści skłaniają do stwierdzenia, że to wielka chwila oddala się w czasie. Problemy z wytwarzaniem modelu 3 sprawiają, że dostawy idą jak krew z nosa. Wprawdzie niedawno pojawiła się informacja o nowej fabryce w Chinach, ale na rynku amerykańskim nie będzie łatwo. Nie będzie łatwo także z tego powodu, że Amerykanie nadal lubują się w paliwożernych ciężarówkach i wielkich SUVach.

Tesla w I półroczu bieżącego roku zanotowała stratę wynoszącą 666,7 mln dolarów.

Za III kw. analitycy oczekują kolejnych 380 mln dolarów na minusie (wyniki pojawią się w najbliższą środę). Produkcja aut elektrycznych przynosi straty, co sprawia, że główni producenci samochodów ociągają się z poszerzaniem oferty. Do ruchu w tym kierunku mogą przekonać preferencje klientów oraz zmiana regulacji dotyczących użytkowania aut spalinowych. Problem w tym, że aktualnie te preferencje klientów skłaniają do utrzymywania produkcji tradycyjnych aut i generowania na jej bazie godziwych wyników i gotówki.

Ford ogłosił niedawno, że średnia cena za Forda serii F wzrosła o 2800 dolarów do 45,400 dolarów tylko w samym III kw.

Sprzedaż tej serii od początku roku wyniosła 658 636 sztuk. GM podczas ostatniego kwartału zdołał podnieść marżę do poziomu 8,3 proc. Spółka prognozuje, że napływ gotówki w tym roku zbliży się do kwoty 6 mld dolarów. To wprawdzie mniej o 1 mld niż oczekiwano na początku roku, ale wystarczająco, by bez przeszkód rozwijać projekt aut elektrycznych oraz zaspokoić apetyt akcjonariuszy na udział w zyskach. GM obecnie posiada rezerwę 31,4 mld dolarów płynnych środków, z czego 17,3 mld to gotówka. Ford, który na program aut elektrycznych przeznaczył 5 mld dolarów, w swoich zasobach posiada ponad 28 mld dolarów płynnych aktywów. Obie spółki są przekonane, że będą w stanie produkować elektryki zyskownie, o ile efekt skali i rozwój technologii pozwoli na obniżkę kosztu akumulatorów.

Tesla na tym tle nie wygląda za dobrze, bo mimo wysokiej wyceny rynkowej (wielu wskazuje, że przesadzonej) wciąż musi się borykać z brakiem gotówki. Na koniec półrocza posiadała 3 mld dolarów w gotówce, co zdaniem wielu analityków nie jest wystarczające by rozwinąć w pełni produkcję modelu 3, a w związku z tym pojawi się konieczność ponownego zebrania kapitału z rynku. Zapowiedzi nowych emisji dokonał sam Elon Musk.

Pierwszy milion aut elektrycznych w Europie już w 2018 roku

Oceń artykuł:

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdki (3 głosów, średnia: 4,67 z 5)
Loading...

Zapisz się na webinar

Zobacz także:
Zobacz wszystkie

Notowania

Zapisz się na webinar

Kalendarium

Zobacz więcej »

Statystyki sesji / mapa nastrojów

Kto czyta, nie traci

Wyrażam zgodę na przetwarzanie...

Wyrażam zgodę na przetwarzanie, w tym także w przyszłości, przez EFIX Dom Maklerski S.A. z siedzibą w Poznaniu (61-896), przy ul. Towarowa 35, moich danych osobowych wskazanych w powyższym formularzu, w celach marketingowych, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 1997, Nr 133, poz. 883, z późn. zm.). Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Oświadczam, że zostałem/-am poinformowany/-a o przysługującym mi prawie wglądu do swoich danych osobowych, ich poprawiania i kontroli. Zgoda w każdym czasie może być odwołana.

Wyrażam zgodę na przesyłanie...

Wyrażam zgodę na przesyłanie, środkami komunikacji elektronicznej, informacji handlowych przez EFIX Dom Maklerski S.A., na podany przeze mnie adres e-mail, zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku.