Zapisz się na webinar
Zapisz się na webinar

15.11.2017

Hazard moralny sektora samochodowego w USA

Rynek wart 200 mld dolarów zaczyna wychodzić na czołówki serwisów i wkracza do głównego nurtu niepokojów obserwatorów. Mowa o rynku kredytów samochodowych, z którego napływają informacje przypominające swoją wymową strumień sprzed dekady dotyczący sytuacji na rynku kredytów hipotecznych. Wzrost zadłużenia związanego z kredytami samochodowymi jest jednym z powodów, dla których część analityków podkreśla ulotność wzrostów wyceny branży, a w szczególności wzrost wyceny Tesli. Te sugestie zasadzają się na założeniu, że nie ma szans na podtrzymanie takiego tempa wzrostu sprzedaży, skoro jest on pompowany kredytami, w których ponownie znaczący udział ma klasa pod swojską nazwą „subprime”.

 

Wczoraj Bank Rezerwy Federalnej w Nowym Jorku opublikował raport autorstwa Andrew Huaghwouta, który wskazuje, że stopa kredytów subprime, których spłata opóźnia się wzrosła względem 2011 roku dwukrotnie. Od 2014 roku udział kredytów, których spłata opóźnia się o więcej niż 90 dni wzrósł o 2 pkt. proc. i obecnie wynosi 10 proc. To wyższy poziom niż zanotowany w chwili załamania bańki internetowej oraz niemal tak wysoka, jak zanotowana w chwili tuż przed wybuchem ostatniego kryzysu finansowego. Co istotne, te dane dotyczą kredytów udzielanych przez podmioty finansowe związane z producentami samochodów. Jakość kredytów udzielnych przez banki nie poddaje się podobnej tendencji, a wręcz się poprawia. Dzięki temu jakość wszystkich kredytów samochodowych tylko nieznacznie się pogarsza, ale to raczej zaciemnia obraz. Już wcześniej w tym roku głos w tej sprawie zabrała agencja Fitch, która wskazuje na większy poziom ryzyka akceptowany przez podmioty finansujące zakup samochodów.

 

Powyższa sprawa naturalnie nie ma aż tak dużego znaczenia jak w przypadku kryzysu na rynku nieruchomości sprzed 10 lat, ale trzeba mieć na uwadze, że ewentualne kłopoty w amerykańskiego gospodarce skutkujące osłabieniem na rynku pracy mogą spotęgowaną siłą uderzyć w przemysł samochodowy, który obecnie jedzie na fali popytu w dużej mierze generowanej przez optymistyczne oczekiwania wobec przyszłości. Już raz branża była ratowana. Wzrost akceptacji ryzyka sugeruje, że także i tym razem sektor bierze taką możliwość pod uwagę.

Oceń artykuł:

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdki (1 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...

Zapisz się na webinar

Zobacz także:
Zobacz wszystkie

Notowania

Zapisz się na webinar

Kalendarium

Zobacz więcej »

Statystyki sesji / mapa nastrojów

Kto czyta, nie traci

Wyrażam zgodę na przetwarzanie...

Wyrażam zgodę na przetwarzanie, w tym także w przyszłości, przez EFIX Dom Maklerski S.A. z siedzibą w Poznaniu (61-896), przy ul. Towarowa 35, moich danych osobowych wskazanych w powyższym formularzu, w celach marketingowych, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 1997, Nr 133, poz. 883, z późn. zm.). Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Oświadczam, że zostałem/-am poinformowany/-a o przysługującym mi prawie wglądu do swoich danych osobowych, ich poprawiania i kontroli. Zgoda w każdym czasie może być odwołana.

Wyrażam zgodę na przesyłanie...

Wyrażam zgodę na przesyłanie, środkami komunikacji elektronicznej, informacji handlowych przez EFIX Dom Maklerski S.A., na podany przeze mnie adres e-mail, zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku.